Negatív

A világ "miértjei" -re keressük a választ. Vitaindító rövidebb-hosszabb vezérfonálból kiindulva szeretnénk mindent megfejteni. Oldalunktól nem áll távol az emelkedettnek tűnő témák bolygatása sem, esetenként filozófikus tartalom is megjelenik. Talán az oldal jelszava lehetne a címben is szereplő Negatív szó is, ami kifejezi azt is, hogy nem vagyunk optimisták! Ebbe belefér a pesszimizmus és a realizmus, ami egybe is esik néha (sajnos). Olykor szomorú témákat ironikusan fejtünk ki, hogy ezzel viccessé és nyomatékossá tegyük azt.

Friss topikok

  • Jerome Moro: Nagativizmus – szüleim haláltáncára emlékeztet a szó. Anyám küldetésszerűen tagadott (negált, elle... (2012.02.05. 17:23) Konstruktív negativizmus
  • Felicitasz: Szerintem az anya és a gyerek érdekeit nem érdemes élesen elválasztani. Teljesen igazad van abban,... (2010.08.06. 22:34) Akik otthon akarnak szülni...
  • konnor: "Ugyanis ez a bajszos fiatalúr nem volt nagyszerű ember, de még csak jó költő sem (arról nem is be... (2010.03.18. 17:34) Petőfi Sándor, a legnyomibb, magyarnak tartott költő-szerűség
  • keksz*: Az jó, ha van ilyen program már alsósoknak (bár nem értem, hogy a tanítónénik maguk miért nem tudj... (2009.05.12. 12:07) Kire bízzuk a gyerekek tanítását?
  • vagy_-_vagy: Engedtessék itt meg egy önkényesen kiragadott idézet Kierkegaard eszmefuttatásából: "A nyelvben r... (2009.03.20. 17:45) Gyilkos szavak

Naptár

november 2018
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30

ClustrMaps

Védjük az állatokat!

A teremtő képzelet tehermentesítése

2008.01.22. 12:57 | keksz* | 4 komment

Az embernek van egy csodálatos képessége: az élete során megszerzett információkból képes felépíteni egy új egységet (gondolatot, élményt, vizuális képet, történetet, figurát stb.). Ez a végtermék ebben az összefüggésében nem létezik a valóságban, azonban az egyén számára (majdnem) valóságosként hat. Nevezzük ezt a tettet teremtő képzeletnek (vagy fantáziának), aminek sok köze van a kreativitáshoz (hiszen attól függ, hogy az alapelemeket hogyan kombináljuk). De rengeteg gondolati műveletet is a belső képzelet segítségével végzünk el (pl. mentális forgatás).



Azonban sajnos a fogyasztói társadalom dehumanizáló hatása roncsolja ezt a tulajdonságunkat. Egyre kényelmesebb világban élünk, ahol egyre kevesebb dolgot kell megtennünk nekünk, mert más személy/tárgy elvégzi helyettünk. Márpedig ami nem funkcionál, az nem is fejlődik, sőt visszafejlődik. Így jár a gondolkodás, memória és a képzelet is. Ma már kevés dolgot kell magunknak elképzelni (pl. megkapjuk a TV-ben készen), és ezért a fogyasztásra manipuláló világ felelős. Természetesen az egyén felelőssége, hogy ellen tud-e állni ennek. Nézzük a problémákat pontokba szedve:

 

I, Eleve a teremtő képzelet kialakulása akadályozott. Gondoljunk a gyerekekre, akik készen megkapják a Barbie-babát (megjegyzés: torz női szerep-modell), és még húsz hasonló játékot. Ezeknek a gyerekeknek megkötik a szüleik a fantáziájukat (pedig jót akarnak), ami így nem fejlődik. Mennyivel jobbak voltak a szegény parasztgyerekek csuhébabái (azzal tudott kislányt, felnőtt nőt vagy öregasszonyt is játszani), mert rákényszerültek arra, hogy egy egyszerű tárgyra vetítsenek mindenféle képzeletet. De az a városi kisfiú is szerencsés, aki csak pár fakockával rendelkezik (mert rákényszerül arra, hogy a fakockából teremtsen ágyút, fiút, autót, repülőt, dinoszauruszt stb…). Ez természetesen nem azt jelenti, hogy a sok játékkal rendelkezőknek nem lesz fantáziájuk, csak az övék nem lesz annyira kreatív…
Azért ördögi kör ez, mert ebben az életkorban még nem sokat tehetünk a saját sorsunk alakulásáért.

II, Említettem, hogy korábban megszerzett információkból / átélt élményekből építkezik a képzelet. Na most ezek száma is erősen megcsappant, mióta a modern világban nem csinálunk mást, csak beülünk a tévé és a számítógép elé. Igaz, hogy ott is információkat szerzünk, de azok nem olyan erősek, mint a valóságban átélt séta a mezőn. Így kevesebb elemszámot nehezebb variálni, aminek a következménye a képzelet beszűkültsége.

III, A vizuális ingerdömping (TV, plakátok, szórólapok stb.) elveszi a lehetőséget a belső vizualitás fejlődésétől. Mint a gyerekek esetében, itt is készen kapnak mindent a felnőttek, így nem ők teremtenek. Ezt a folyamatot erősíti az is, hogy az emberek nem olvasnak ma már (gondolom közvetlen következménye ennek). Pedig az aktív befogadás, míg a tévézés csak passzív. Szerencsétlen gyerekek pedig egyre kevesebb élő szöveget hallanak (csak a gagyi rajzfilmeket látják)…

IV, A rohanó világban egyre felületesebb lesz minden. Ugyanannyi idő alatt (?) egyre több mindent szeretnénk megtenni, ennek az a következménye, hogy mindent (így a megfigyeléseinket is) elnagyoljuk. Próbáljunk meg válaszolni arra, hogy milyen füle van a német juhászkutyának, vagy hány ablak van a szüleink szobájában. Nem is olyan könnyű, ugye? És milyen gyorsan végzi el az olvasó képzelete a következő műveletet: Milyen betűt kapunk, ha egy N betűt 90°-kal elforgatunk?

 

A képzelet tehermentesítése elég sok negatív hatással jár (pl. nem tudjuk elképzelni a tananyagot, nem tudunk műalkotásokat befogadni stb.), de tehetünk ellene: eddzük a saját és gyermekeink képzeletét!

Címkék: irodalom szabadság gyerekek világ hiány pszichológia felelősség fogyasztóitársadalom

A bejegyzés trackback címe:

https://negativ.blog.hu/api/trackback/id/tr69307122

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

mocsokdream · http://negativ.blog.hu/ 2008.01.22. 21:06:55

Szevasz keksz*!

I. ponthoz: A mai gyerekek csupán istant élmányeketkapnak a világtól, amit természetesen a világ kreál nekik. És ebben a szülő természetesen jelentős szerepet játszik, de természetesen azok is nagyon hibásak, akik egyáltalán ezeknek a jelenségeknek a létrjöttét elősegítik pl. média stb...

II. ponthoz: Nem értek teljesen egyet ezzel, ugyanis simán kapnak élményeket is a modern világban, csak olyan élményeket amelyeknek nem részesei, így tulajdonképpen nem is tudják gyakran, hogy az élmény maga mit jelent. De a lényeg ugyanaz, hogy a képzelet beszűkül és csak előre elkészített véleményekkel rendelkeznek a gyerekek, amelyeket talán nem is neveznék véleménynek, mert nem önmaga alkotta, sőt egyszerűen csupán hatás, vagy nemtom minek is nevezzem.

III. ponthoz: Véleményem szerint a rengeteg inger hatása beláthatatlan következményekkel jár. mindenhonnan mindent kapnak, és semmire sem tudnak odafigyelni. Normálisan nem tudják feldolgozni az ingereket, sőt talán még egy ingert sem.

IV. ponthoz: Ezzel teljesen egyet értek: lásd: Gyorsan lassút című cikkem!

Azzal még kiegészíteném, hogy itt nem csupán a képzelet tehermentesítéséről van szó, hanem az egész gondolkodás, az egész elme tehermentesítéséről van szó. Ami ahogy írtad, ha nem használjuk, akkor nem fejlődik, sőt visszafejlődik....

üdv
mocsokdream

keksz* · http://negativ.blog.hu 2008.01.23. 10:04:09

Köszönöm a hozzászólásaid, mocsokdream! Reakcióim:

I. ponthoz tett hozzáfűzésedhez: Sajnos mondhatjuk akkor, hogy a világ kreálja az embereket, és nem az emberek a világot :-)
És igaz, hogy a gyártók a hibásak (hiszen mindenféle eszközzel manipulálnak a fogyasztásra - pl. média), de fölösleges őket szidnunk, hiszen csak érvényesítik az érdeküket (bár személyesen engem ez nagyon bosszant). Akik itt bármit is tudnak tenni, azok a szülők, pedagógusok, embertársak és korlátozottan az én. Tudatos és következetes nevelésükkel talán sikerül elérni a kritikai dimenzió újraélesztését...

II. ponthoz tett hozzáfűzésedhez: Valóban jóval több élmény éri az egyént (ld. III.pont), mert a modern információhordozók segítségével megnőtt a lehetőségünk, és a szolgáltatások tárháza is bővült (a különböző népek kajáitól kezdve a szoláriumig bármit megfizethető áron elérhetek). Csupán ennek a nagyrészét én nem tekintem élménynek, mint ahogy te sem (lehet vitatkozni erről). Szóval pontosítok magamon: a problémát nem az élmények mennyiségében, hanem a minőségében látom...

III. ponthoz tett hozzáfűzésedhez: Teljesen egyetértek a véleményeddel. Sőt, bátorkodom kijelenteni, hogy talán korunk egyik betegsége (=alig van kiegyensúlyozott ember, mindenki neurotikus) is visszavezethető a túlzott ingerhatásra.

IV. ponthoz tett hozzáfűzésedhez: jól ismerem a cikkedet, csak ajánlani tudom a többi olvasónak is :-)
negativ.blog.hu/2007/06/11/gyorslassu

Üdvözlettel: keksz*

Vérszegény éjszakai dúvad · http://hangorienidiocc.blog.hu 2008.01.31. 09:06:43

Sajnos nem tudok pontról-pontra végigmenni, de az elsőhöz szeretném megjegyezni, hogy az unokaöcséim eddig a leghosszabb ideig a következő tárgyakkal játszottak: öblítős flakon, egy darab deszka, meg nagyon rá vannak kattanva a kalapácsra, de azt inkább kivesszük a kezükből. :) Pedig kapnak játékokat...

3. A problémák valahol ott kezdődnek, hogy a szülők nem ülnek oda a gyerek ágya mellé esti mesét olvasni.

keksz* · http://negativ.blog.hu 2008.02.03. 09:52:29

Kedves dúvad!

:-) Örömmel olvasom a soraidat! Szerencsére a gyermeki kreativitás és játékkedv még manipulációtól mentes és kegyetlen kritikával félredobja azt, ami gagyi.

A fent leírt eszközökkel valóban többet lehet játszani, ezért értékesebbek a hiper-szuper és drága bolti kütyüknél...