Negatív

A világ "miértjei" -re keressük a választ. Vitaindító rövidebb-hosszabb vezérfonálból kiindulva szeretnénk mindent megfejteni. Oldalunktól nem áll távol az emelkedettnek tűnő témák bolygatása sem, esetenként filozófikus tartalom is megjelenik. Talán az oldal jelszava lehetne a címben is szereplő Negatív szó is, ami kifejezi azt is, hogy nem vagyunk optimisták! Ebbe belefér a pesszimizmus és a realizmus, ami egybe is esik néha (sajnos). Olykor szomorú témákat ironikusan fejtünk ki, hogy ezzel viccessé és nyomatékossá tegyük azt.

Friss topikok

  • Jerome Moro: Nagativizmus – szüleim haláltáncára emlékeztet a szó. Anyám küldetésszerűen tagadott (negált, elle... (2012.02.05. 17:23) Konstruktív negativizmus
  • Felicitasz: Szerintem az anya és a gyerek érdekeit nem érdemes élesen elválasztani. Teljesen igazad van abban,... (2010.08.06. 22:34) Akik otthon akarnak szülni...
  • konnor: "Ugyanis ez a bajszos fiatalúr nem volt nagyszerű ember, de még csak jó költő sem (arról nem is be... (2010.03.18. 17:34) Petőfi Sándor, a legnyomibb, magyarnak tartott költő-szerűség
  • keksz*: Az jó, ha van ilyen program már alsósoknak (bár nem értem, hogy a tanítónénik maguk miért nem tudj... (2009.05.12. 12:07) Kire bízzuk a gyerekek tanítását?
  • vagy_-_vagy: Engedtessék itt meg egy önkényesen kiragadott idézet Kierkegaard eszmefuttatásából: "A nyelvben r... (2009.03.20. 17:45) Gyilkos szavak

Naptár

április 2024
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30

ClustrMaps

Védjük az állatokat!

A görög piramisok, avagy a felsőoktatás mai helyzete

2007.07.03. 12:32 | keksz* | 10 komment

 

Nem, nem a legújabb történészeti, régészeti felfedezésről van szó, csupán az emberi műveletlenség egyik szélsőséges esetével állunk szembe. Ami önmagában még nem is akkora tragédia, hiszen ez így van rendjén: vannak okosabbak és vannak kevésbé azok (itt most nagyon visszafogtam magam, hogy nehogy más kifejezést használjak, de igény szerint behelyettesíthető a barmok, buták, vegetáló szarkupacok vagy ezek durvább változatai – keksz*). Kölcsönösen feltételezik egymást, mert az előbb említett (és sokféle jelzővel illethető) csoporthoz viszonyítva érnek többet az értelmesebbek. Ez tiszta. Mi akkor hát a bajom ezzel? Az, hogy felborult az egyensúly, és nem úgy működnek a dolgok, ahogy kellene. Az, hogy a buta emberek tömege ahelyett, hogy egy szakmát alaposan és becsületesen (!) kitanuljon, felsőoktatási babérokra tör! Egyetemek és főiskolák vannak megtömve ilyen emberekkel. Mert hát ugye a fejpénz miatt mindegy, hogy ki jön, csak meglegyen a maximális létszám, ami után a felsőoktatási intézmény bezsebelheti a maximális támogatást… És még az se számít, hogy azokra a szakokra, amelyekre felvesznek ennyi embert, egyáltalán szükség van-e (ld. a többszörösen túlképző, népszerűbb szakok)…

 

Így hát érdekesebbnél érdekesebb emberek kerülnek be a tudás „fellegváraiba”. Persze ott úgy viselkednek, mint a felsős osztálykirándulók egy unalmas múzeumlátogatáson: néha-néha körbenéznek (=bejárnak egy-egy előadásra), de igazából azt várják, mikor mehetnek már ki innen (=megkapják a diplomájukat és hurrá, már ők is értelmiségiek – a baj csak az, hogy az értelmiségi lét nem csak papír kérdése), hogy este jól berúgjanak (=hogy este jól berúgjanak – azért van, ami teljesen megegyezik). Már alapból azt sem értem, hogyan tették le az érettségit (bár most, hogy láttam az idei feladatsorokat, ez egy kicsit érthetőbb). És vajon az a tudásuk ér-e valamennyit, tudják-e a valóságban alkalmazni? Például mindenkinek kell történelemből is érettségiznie, mégis megtörténhetett a következő eset egy egyszerű, kreditgyűjtő tárgy vizsgáján: egy lány (vagy valami olyasmi…) „B” csoportot kapott, és a görögök kultúrájáról, technikatörténetéről, életmódjáról kellett írnia szabad esszét. Ő a következő címet adta neki: „A görög piramisok”. Szép kis esszé lehetett, kár, hogy nem tették közszemlére (akár tudományos forradalmat is elindíthatna…). De a magyar felsőoktatás sírva-nevetése még csak most jön: ÁTMENT 2-essel!!! [No comment] Ja, és megünnepelték a nagy eseményt, ahol szerényen közölte, hogy piszok rossz témát kapott, de szerencsére sokat tudott rizsázni…Ezaaaz, ilyen emberekre van szükség a magyar felsőoktatásban, a tudományos életben, cégek vezérkaraiban, a közigazgatási hierarchia magasabb beosztásaiban stb…

 

A kulturpubertások parkolópályázási jelenségéről már írtam, itt csak annyit hivatkoznék, hogy teljesen fölösleges és ártalmas, hogy az ide nem illő egyének diplomát szerezzenek. Miért nem maradnak otthon, és sajátítják el a családi szerepeket (ezért lesznek pocsék házastársak, szülők stb). Vagy kapcsolódjanak be a munka világába, úgyis annyi hiányszakma van (azoknak legalább csak el kell sajátítani a fogásait, és művelni azt). Vagy ma már ciki valódi szakmákat űzni, amire tényleg szükség van (pl. fodrász, eladó, kertész, pék, cipész…)? Ma már trendi valami túlbonyolított szakon diplomát szerezni, és azzal elmenni fodrásznak, eladónak, kertésznek… Mert csak a legjobbak művelhetik választott hivatásukat, legalábbis remélem (tudom, tudom az ismeretség, kapcsolatok, protekció…)

 

Persze az ilyen emberek (?) általában nem is akarnak a választott szakukon továbbdolgozni. Megszerzik a diplomát (valahogy…), aztán elmennek valami hülye cég területi képviselőjének, stb. De ezen ne csodálkozzunk, amikor a pályaválasztási indokok között ilyenek szerepelnek: itt alacsony volt a ponthatár; a faterom azt ígérte, vesz egy kocsit, ha valahova felvesznek; mittudomén; anyám mondta… (hátaztakeservesmindenit! Éljen a hivatástudat!). A viselkedésükre pedig azt az indokot adják, hogy egyszer egyetemista az ember (ha-ha, lájflónglörning van, öcsi! Egyébként meg nem kellene, hogy általános dolog legyen az emberek életében az egyetem/főiskola. Ez csak pár ember kiváltsága, akik a legalkalmasabbak erre.), egyszer van ilyen szabad élete (Tudod mit? Maradj is szabad ember, nehogy egy szegény gyereknek ilyen apja/anyja legyen, aki 30-40 évesen is visszasírja a bulizós időket, és sajnálkozik, hogy már nem szabad ember!). Szerintem meg egyébként a szabadság az mindig felelősséggel is jár (ha szabad vagyok, becsüljem ezt meg, és tudjak alkotó módon dönteni, választani az előttem álló utak közül…ha már egyszer szabad vagyok…)

 

 

Mottó: „Mindenki a saját teljesítménye alapján ítéltessék meg!

  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1. ábra

A képen Hutkai Brigitta, Miss Universitas 2007 látható. A legszebb (?) és
legokosabb (!) hallgató és két udvarhölgye egy interjú során azon vihogtak, hogy nem ment nekik az IQ-teszt, ezért összedugták a fejüket, és titokban közösen oldották meg…

 

Személyes megjegyzés: Na ez az a kép, amit ha meglátok, elmegy a kedvem az egész magyar felsőoktatástól…

 

Címkék: tudomány felsőoktatás világ szemét pesszimizmus irónia

A bejegyzés trackback címe:

https://negativ.blog.hu/api/trackback/id/tr82110713

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Té, mint Tamás 2007.07.04. 01:19:55

Ezt akár én is írhattam volna... Remélem, gondolkodunk még így páran.

nagygab 2007.07.07. 21:18:01

A szakmunkások buták? A "butákhoz" képest többet érnek az "értelmesek"? Hej, de frusztrált ember lehetsz te, ecsém! Vigyázzál, mert ennek bizony nyárspolgárság lesz a vége, annak meg a fasizmus! (Ja, és az első mondat helyesen: az emberi műveletlenség egyik szélsőséges esetéven állunk szemben. Tehát nem szembe. De biztos csak elírás volt. Mert te művelt vagy.)

Maga 2007.07.24. 20:42:16

Hát igen, akárhogy is fáj, az egyetemre járás nem lehet alkotmányos jog, mert nem mindenkinek vannak olyan képességei, hogy végig tudjon csinálni egy egyetemet. Hogyha mégis ezt próbálják keresztülverni, akkor a "siker" esetén pont az egyetemistákkal tolnak ki, mert a diplomák elveszítik az értéküket.

És igen, rengetegen vannak, akik ugyan bekerültek, de senki sem érti, hogy ezt most így miért vagy hogyan. De nem biztos, hogy ez az ő vakságuk. Gyakran csak arról van szó, hogy az illető ből a szülei próbálják erőnek erejével kipasszírozni a diplomát, akik abszolút nem látják reálisan, hogy mire (nem) képes a csemete. (Persze fölmerül a kérdés, hogy milyen 18 éves az, akit kézivezérléssel irányítanak a szülei ... )

Persze ennek egy igazi lose-lose situation lesz a kimenetele .. akiknek ez a státusszimbólum, azoknak tényleg érdemesebb volna inkább a piacon venni, azzal mindenki jobban járna.

keksz* · http://negativ.blog.hu 2007.08.07. 17:13:22

nagygab!
Igen, többet ér egy értelmes (avagy értelmiségi) ember egy egyszerű szakmunkásnál. Hiszen ki az, aki átlátja egy adott terület összefüggéseit? Az elméleti szakember, aki évekig mélyen beleásta magát a kérdésbe, vagy a szakmunkás, aki az ő elméletét megtanulva csak a gyakorlati szempontból fontos mondatokat jegyzi meg. Ő csak annyit tud, hogy ha A helyzet bekövetkezik, neki x cselekedetet kell végrehajtani. Ez oké is, hiszen erről szól a munkája. A gond a szokatlan helyzetnél kezdődik (amikor a szakmunkás az iskolájában csak A-Z-ig tanulta meg, de az életben elékerül egy K* helyzet, azaz amiről ő még egy szót sem hallott). Az elméleti szakember ekkor végiggondolja a szituációt, értelmezi az összefüggéseket, és problémamegoldó gondolkodással megoldja a helyzetet. A szakmunkás meg csak lapozgatja a használati útmutatást, és keresi a megoldást a 302-es és 306-os hibajegyzékben, de nem találja...
Persze csak abból a szemszögből értékesebbek, ha a gondolkodásuk minősége szerint értékeljük az embereket...

Minden más esetben lehetnek egyenrangúak vagy értékesebbek a szakmunkások. Például az, hogy milyen szülő, tényleg nem függ ettől. Sokkal kedvesebb lehet egy szakmunkás egy hétköznapi helyzetben, mint az értelmiség...Persze azért az esetek többségében szerintem egyenes összefüggés van a végzettség és a kulturáltság között (ez hétköznapi tapasztalat...) Egyébként, ha alaposan olvasod a cikket, észreveszed, hogy én is azt írom, hogy sokkal hasznosabbak a szakmunkások gazdaságilag (éppen ezért nem értem, miért kell mindenkinek felsőoktatási végzettség...)

keksz* · http://negativ.blog.hu 2008.05.13. 21:12:43

MIÉRT járnak olyan emberek a felsőoktatásba, akik nem tudják olvasni sem, nemhogy megérteni a szöveget????
Az utóbbi egy hétben 3 ilyen hallgató felolvasását kellett végigszenvednem, mondanom sem kell, hogy meg sem értették, amit felolvastak. Az általános iskola 2. osztályának olvasási követelményeit jóindulattal teljesítenék elégségesre.
Szánalmas a helyzet a magyar egyetemek/főiskolák színvonalán!

_Cicero_ 2008.05.17. 02:56:46

Valóban, a magyar felsőoktatás válságban van. Ezt egy friss tapasztalattal szeretném példázni.
Kedden vizsgát írtam, amire természetesen sokat készültem. Mellettem a kollega vigyorgot a lapjára. Sok szerencsét kívántam neki, amire csak annyit mondott, hogy szüksége lesz rá. Felvilágosított hogy csupán egy tételt tud, pedig három tétel kifejtése kötelező. Ezután csak hülyén röhögött, de azt már nem is akartam megtudni, hogy min. Gondolom sajt magát. (megjyezem az illető 2,7 átlaggal teljesít) Mit ne mondjak, szívesen az arcába vágtam volna, hogy takarodjon kifele és vissza se jöjjön! Meg kéne már érteni, hogy a felsőoktatás nem valami jól csengő divatos klub, hanem azt jelenti, hogy az illetőt kiválasztották az értelmiségi pályára, mivel arra ALKALMASNAK tartják. Alkalmas pedig értelmi képességi és egy műveltségi szint alapján lesz valaki, amihez társul egy viselkedési kultúra is. Rengeteg hallgatóval találkozom, akik jelmondata: "Csak a kettes meglegyen, akkor jóvan' ! " Az ilyen minek jön egyetemre???? Miért nem lehet kirúgni? Nem kellett sokáig gondolkoznom, hogy rájöjjek. A magyar oktatási rendszer (és az egész mindenkori politikai vezetés) az átlagba történő integrálást pártolja. Valamelyest segíti a hátrányos helyzetűeket, de szinte akadályozza a tehetségeket. Itt csak a jó középszer kell! Talán ezért lehet az egyetemre is boldog-boldogtalant felvenni. De rá kéne jönni, hogy így semmit se fog érni a diploma, és az illető aki végigbohóckodott 4-5 évet nem tudja majd feladatát ellátni. Csak rontja az egyetem hírnevét! Ez sem a rendszernek, sem az egyénnek nem jó. Lassan pedig a diák lesz az egyetem finanszírozója, akkor pedig elszabadul majd a pokol. Már látom ahogy felháborodott lusta hallgatók verik a tanár ajtaját, hogy megkapják a kettest, mert ugye ők "fizettek érte". Mi lenne a megoldás? A felvételi rendszer visszaállítása, radikális pontemelés! Aki nem alkalmas, azt pedig dobják ki azonnal!!

keksz* · http://negativ.blog.hu 2008.05.31. 12:09:56

Teljesen egyetértek abban, hogy a felsőoktatást nem kellene széles rétegeknek szólóan kezelni. Hiszen így a diploma nem kiváltságos helyzetet okoz, hanem egy kiinduló alap, ami nélkül versenybe sem szállhatunk (tehát ha megszerzem a diplomám, nem járok jól, csupán nem járok roszzul).
A hátrányos helyzetről/tehetséggondozásról külön cikket írtam:-)
Nem tudom mi a jó megoldás, mert a felvételi rendszer elég szubjektív (és a fejpénz miatt úgyis felveszi azt is, aki nem oda való), a pontszámemelés miatt meg kiesne sok olyan tehetség, akik jól tanulnak (nagyon okosak), csak a pontszerzés helyett mással töltötték a gimnáziumot. És a felsőoktatás más jellegű tanulást, gondolkodást jelent. Szóval a javaslatom: az első év után úgyis kiderül, ki az , aki ért a dolgokhoz, és ki az, akinek ez sok. Az utóbbiakat pedig vágják ki!

lampaules 2009.01.08. 22:04:56

mintha olyan könnyű lenne azt a kettest megszerezni egy közgázon vagy bme-n...

keksz* · http://negativ.blog.hu 2009.01.12. 13:18:19

Jogos észrevétel! Ha mindenki 2-3 körüli átlagot produkál, akkor valóban nehéz lehet az anyag (vagy egyszerűen mindenki hülye, lusta, nem felsőoktatásba való)...

Én ahhoz akarom hasonlítani, hogy a társadalom legjobb képességű 20%-a mire képes, ha komolyan veszi a tanulást. Tehát ha a legjobbaknak (itt nem a legkiemelkedőbbekre gondolok, hanem akiknek a felsőoktatásban a helye) is nehezen megy, akkor elfogadható az alacsony átlag.

Én a cikkben azokat szólom le, akik alapvető értelmi gondokkal küszködnek, mégis felsőoktatásba járnak...

Káoszfej 2009.02.17. 17:15:37

Gratulálok az eddigi írásokhoz mind tanulságos volt számomra. Eddig is tudtam hogy sokan vannak hasonló elveken.
De az én meglátáson szerint nem a fiatalokban kell keresni a hibát. Azért mennek felsőbb intézményekbe mert kilátástalan az elhelyezkedés a munkaerőpiacon. És ez az utolsó remény majdani jó kereseti lehetőséghez. A szülök sincsenek megbecsülve munka terén ezért próbálják meg gyereküket betuszkolni valamelyik egyetemre tandíjat nem nézve. Sajnos olyan világot élünk ahol a pénz mindennél fontosabb mindenhonnan ez folyik senkiben nem lehet megbízni és mindenki folyamatosan átver és semmibe néz. Testvér a testvérét is. Látom nap mint nap.
mi szeretnél lenni ha nagy leszel? zenész, drogdíler vagy gazdag... ezzel a hozzá állással nem is leszünk mások...
Köszönöm hogy elolvastátok.
süti beállítások módosítása